4-ΡΑΝΙΑ ΚΟΤΙΝΟΠΟΥΛΟΥ,

ΤΑΣΟΣ ΡΑΤΖΟΣ: ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΟΧΙ ΤΟ ΕΓΩ ΜΟΥ ΑΛΛΑ Η ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

10:51:00 π.μ. Rania kotinopoulou 0 Comments


Με αφορμή τη παιδική παράσταση Αισώπου Κόμιξ 2 που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Πολυχώρο Ενώ. Μια παράσταση που αποτελεί φόρο τιμής στον Αίσωπο, το Townsendia είχε την ευκαιρία να μιλήσει με τον σκηνοθέτη της παράσταση Τάσο Ράτζο. Ακολουθεί η συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Το θεατρικό έργο Αισώπου Κόμιξ 2 συνεχίζεται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Που οφείλεται κατά τη γνώμη σας η επιτυχία αυτή;

Η αγάπη για τον Αίσωπο είναι διαχρονική, λένε μάλιστα ότι αγαπήθηκε τόσο που από δούλος κέρδισε την ελευθερία του. Και σήμερα δεν υπάρχει νομίζω παιδί σ΄ ολόκληρο τον κόσμο που δεν λατρεύει τις ιστορίες του. Η παράσταση μας είναι καρπός συνεργασίας και έμπνευσης θα έλεγα σημαντικών καλλιτεχνών που ευτύχησε να είναι αρμονική και δημιουργική. Έτσι είμαστε όλοι περήφανοι για το αποτέλεσμα και πραγματικά από τώρα βλέπουμε ότι θα πάει και τρίτη χρονιά.

Πώς προέκυψε ο τίτλος Αισώπου Κόμιξ 2;

Η παράσταση δραματοποιεί τους μύθους με την τεχνική που χρησιμοποιούμε στο θέατρο όταν δραματοποιούμε το κόμικ, και το 2 είναι γιατί προηγήθηκε μια 1η παράσταση, με 5 μύθους, που ανέβηκε πριν 4 χρόνια από τον Μικρό Βορρά.

Συγκριτικά με το περσινό ανέβασμα υπάρχουν διαφορές στις δύο παραστάσεις;

Όχι είναι η ίδια ακριβώς παράσταση. Δεν ήθελα να αλλάξω απολύτως τίποτα. Ήμουν πραγματικά πολύ ευτυχισμένος με το ανέβασμα δεν ήθελα να πειράξω ούτε ένα γιώτα.


Η επιλογή των μύθων του Αισώπου με ποια κριτήρια έγινε;

Εκπαιδευτικά, παιδαγωγικά θα έλεγα, αλλά και καλλιτεχνικά. Κάποιοι από τους μύθους είναι παραγγελία των εκπαιδευτικών με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Και κάποιοι δικής μου επιλογής. Μύθοι που με έχουν σημαδέψει και ήθελα να τους μοιραστώ με άλλους ανθρώπους.

Η θεατρική ομάδα «Μικρός Βορράς» ένας θεσμός πλέον στη Θεσσαλονίκη. Τι κάνει την ομάδα αυτή να είναι τόσο ενωμένη και να χαρακτηρίζεται από επιτυχίες;

Αυτό είναι πιο εύκολο να το πούνε άλλοι άνθρωποι, που παρακολουθούν από κοντά τη δουλειά μας, και όχι εμείς. Το βέβαιο είναι ότι η ομάδα αποτελείται μόνο από ανθρώπους που αγαπούν πολύ αυτό που κάνουνε και το δεύτερο κριτήριο για να μπει κάποιος και να γίνει ενεργό μέλος είναι να ανήκει στους ανθρώπους του θεάτρου που τους απασχολεί πρωτίστως τι θα δώσουν τι θα προσφέρουν και όχι τι θα πάρουν!!!

Πώς βλέπει ο κόσμος τη πρωτοβουλία σας για μια θεατρική ομάδα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα;

Αυτό είναι για μας πολύ δύσκολο. Υπάρχουν στιγμές πραγματικά οριακές με τα οικονομικά μας... αλλά για τον κόσμο είναι ευλογία και παίρνουμε σπουδαία ανατροφοδότηση απ΄ όλους τους φίλους και θεατές.

Πόσο εύκολο είναι να απομακρύνεις μια θεατρική παράσταση από το χώρο του θεάτρου; 

Αναφέρομαι συγκεκριμένα για τα εξίσου πετυχημένα ανεβάσματα παραστάσεων στα σχολεία...
Όταν παίζεις στο άπλετο φως χωρίς τεχνική βοήθεια πρέπει να έχει τελειοποιηθεί η αφηγηματική σου ικανότητα και να δημιουργείς την συνθήκη της συμμετοχής όπως ακριβώς συνέβαινε στην αρχαία Ελλάδα στις υπαίθριες παραστάσεις με το φως της ημέρας. Επίσης πρέπει η παράσταση να σέβεται τον χώρο του σχολείου και εκτός από τη θεατρική μαγεία που οφείλει να προσφέρει στους μαθητές να έχει απαραιτήτως και ξεκάθαρο παιδαγωγικό χαρακτήρα.


Πόσο βοηθάει το θέατρο στην εκπαιδευτική διαδικασία κατά τη γνώμη σας;

Τόσο εγώ όσο και όλη η ομάδα μας πιστεύουμε στον ενισχυτικό ρόλο του θεάτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία. Γι αυτό το σκοπό ο Μικρός Βορράς διοργανώνει συνεχώς εκπαιδευτικά σεμινάρια συνήθως εντελώς δωρεάν για τους εκπαιδευτικούς όπου δείχνουμε τεχνικές ιδιαίτερα χρήσιμες για το θέατρο στην εκπαίδευση.

Βλέπετε ανταπόκριση από τους εκπαιδευτικούς στα σεμινάρια για το θέατρο που πραγματοποιείτε;

Ναι, η ανταπόκριση είναι πολλή μεγάλη. Και άλλη τόση είναι και η αγωνία μας ώστε στην κάθε συνάντηση με ομάδες εκπαιδευτικών να δίνουμε ‘’εργαλεία’’ θεατρικά, απλά, εύχρηστα, λειτουργικά μέσα στην τάξη και χρήσιμα.

Ποιες είναι οι αντιδράσεις των παιδιών όταν «εισβάλλετε» στο μαθητικό περιβάλλον;

Τα παιδιά μας περιμένουν πάντα με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό και μας υποδέχονται με ευφάνταστα συνθήματα. Σαν έτοιμα από καιρό να μαγευτούν και να ταξιδέψουν μαζί μας.

Πέρα από τα σχολεία, παραστάσεις κάνετε και σε νοσοκομεία και ιδρύματα. Υπήρξε κάποια αντίδραση παιδιού που σας συγκίνησε;

Παίζαμε στην ‘’Αμυμώνη’’ σε παιδιά με ιδιαίτερα μειωμένη η καθόλου όραση κι όταν τέλειωσε η παράσταση ένα παιδί που καθόταν σ΄ όλη τη διάρκεια της παράστασης σχεδόν ανέκφραστο, σιωπηλό και ακίνητο ζήτησε να αγγίξει, να ψηλαφίσει, να δει ουσιαστικά με τον δικό του τρόπο, με την αφή του, τον ‘’μικρό Πρίγκιπα’’. Με τα δάχτυλά του ψηλαφούσε και χαμογελούσε σαν να ξαναδιάβαζε ολόκληρη την παράσταση στο πρόσωπο του ηθοποιού.


Θέατρο για μικρούς ή για μεγάλους;

Έχω αφιερώσει μεγάλο κομμάτι της καλλιτεχνικής μου ζωής στο θέατρο για παιδιά. Και νιώθω ότι έχω προσφέρει σ΄ αυτό κάποιες παραστάσεις που θα μείνουν στην ιστορία του θεάτρου για παιδιά στην Ελλάδα . Στο θέατρο για παιδιά, όταν γίνεται με ποιοτικά κριτήρια, νιώθεις ότι προσφέρεις ότι η τέχνη σου είναι χρήσιμη κι αυτό δεν θα στο δώσει καμία παράσταση για μεγάλους. Όταν κάνω θέατρο για μεγάλους, το κριτήριό μου είναι τι θέλω εγώ να εκφράσω σήμερα για αυτόν τον κόσμο που μας περιβάλει. Ενώ στο θέατρο για παιδιά με απασχολεί όχι το εγώ μου αλλά η χρησιμότητα για το παιδί.

Ετοιμάζετε κάτι αυτή τη περίοδο;

Κάνουμε πρόβες για ένα Σμυρνεϊκο Λαϊκό Παραμύθι που το λένε « Ο Χρουσαϊτός Άτυς και η βασιλιοπούλα Ροδογάλη» για τα παιδιά μας και παράλληλα ετοιμάζουμε και την «Κατσαρίδα» του Βασίλη Μαυρογεωργίου για μεγάλους.